Linkek a témában:
Tanulmányok az olvasás fontosságáról
Lencsevégre kaptam egy képet a budapesti Hősök terén: a Fesztiválzenekar ünnepi szabadtéri koncertje alatt egy lány a földön ülve elmélyülten olvasott egy könyvet. Nem amolyan karcsú, utazásra való kiadványt, hanem egy vaskos regényt… „Mégis van remény?” – firkantottam a fotóra, afféle röpke képaláírásként. Persze gyakrabban hangzik el, hogy a gyerek nem tud, nem akar olvasni, hogy baj van a szövegértéssel…
Az olvasás kis kézikönyve szülőknek, pedagógusoknak
Mint köztudott, az olvasás összetett folyamat, melynek során az olvasó betű és hang megfeleltetésén túl meglévő tudását összehasonlítja az új információval, és ennek megfelelően korrigálja, bővíti azt.
Nemkötelező olvasmány
A könnyedén csevegõ mû arról szól, hogyan-miért távolodik el a mesét, majd az írás-olvasást szeretõ kisgyerek középiskolás korára a kötelezõ olvasmányok "jóvoltából" az irodalomtól, s hogyan lehet õt visszavezetni az olvasás gyönyöreihez.
Kiből lesz az olvasó?
Csak a foci? Csak a számítógép? És kiből lesz az olvasó? Erről a mind gyakrabban elhangzó kérdésről mondja el gondolatait, élményeit és tapasztalatait a kötetben megszólaló 15 író, költő, tanár, könyvtáros, pszichológus, többek között Békés Pál, Boldizsár Ildikó, Kiss Ottó, Gabnai Katalin, Komáromi Gabriella.
A magyar olvasástanítás története
Hogyan tudták régen megszerettetni az olvasást? Melyek voltak a célravezető olvasástanítási módszerek? Hogyan szemléltettek a tanítók régen? Milyen játékos módszereket alkalmaztak? Mi jellemzi korunk olvasástanítását? - Ezekre és még számos egyéb kérdésre talál választ az olvasó ebben a tantárgytörténeti műben.
Az olvasás múltja és jelene (letölthető)
A 2006 júniusában megjelent kötet enciklopedikus teljességgel foglalja össze mindazt, amit az olvasásról napjainkban tudni lehet. A könyvet haszonnalm forgathatja az elméleti szakember és a gyakorló pedagógus is.
Az olvasás pszichológiai alapjai
Hogyan lesz az olvasni nem tudó gyermekből jól olvasni tudó diák? Hogyan tanul meg egy olyan szimbólumrendszert, ami addig ismeretlen volt a számára? Hogyan ismeri fel a szavakat, és miképp érti meg a szövegeket? Mik azok a pszichológiai mechanizmusok, amelyek ebben az összetett folyamatban közreműködnek? Hogyan segíthetik ezek az ismeretek a pedagógusokat az olvasás tanításában és a szövegértési képesség fejlesztésében? Az olvasás pszichológiai alapjai ilyen és hasonló kérdésekre kíván választ adni.
Az olvasás védelmében
A kötet szerzői: Bartos Éva - biblioterapeuta, Prof. Dr. Csépe Valéria - kutatóprofesszor, Dr. Gereben Ferenc - művelődésszociológus, Dr. Gombos Péter - gyermekirodalom-kutató, Dr. Józsa Krisztián - egyetemi docens, Dr. Fűzfa Balázs - irodalomtörténész, Dr. Komáromi Gabriella - irodalomtörténész, Magyarné Fekete Katalin - könyvtáros, Dr. Nagy Attila - szociológus és olvasáskutató, Péterfi Rita - szociológus és olvasáskutató, Dr. Steklács János - intézetigazgató főiskolai tanár, Szávai Ilona - szerkesztő, Szvetelszky Zsuzsanna - kommunikációkutató, Vekerdy Tamás - pszichológus.
Meghatározás
Az olvasással sok diszciplína foglalkozik: a nyelvtudomány, az irodalomtudomány, a kommunikációtan, a pszichológia, a pszicholingvisztika, a szociológia, a szociolingvisztika, a kultúrtörténet, a pedagógia, a módszertan, a megismeréstudomány, hogy a legfontosabbakat említsük. Éppen ezért az olvasáskutatás igazi interdiszciplináris terület.