Linkek a témában:
A jelen forradalma: olvasás a weben
Néhány hónapja egy konferencián ültem, egy műhelymunkán vettem részt. A beszélgetés egy pontján felállt egy egyetemi könyvtáros, és kifejtette, nem érti, miért engedik meg maguknak az oktatók, hogy a diákok a személyes weblapjaikról tölthessék le az egyes kurzusok anyagát, hogy így könnyebben felkészülhessenek a vizsgákra. Miért nem járnak könyvtárba, hogy ott készüljenek egy-egy zh-ra vagy beadandóra? Miért nem tanítják már középiskolás kortól a kutatás módszertanát a fiataloknak?
Az olvasás forradalmai
Olvasás és az olvasási szokások változása - megoszlanak a vélemények a könyvtárosok, olvasásszociológusok, tanárok, olvasással, irodalommal foglalkozók, az olvasást szeretők és szerettetni akarók körében.
Az olvasó agy
Sokan meg vannak győződve arról, hogy át fog alakulni az emberi agy. Ez egy hosszabb folyamat. Most azt mondhatjuk, hogy más az elhelyezkedése a szövegnek: az egyik vízszintes, a másik függőleges felület.
Fogyóban a betűfalók
A nyári kötelező olvasmányok sok gyerek számára megkeserítik az önfeledt nyaralást. Hálásak is azoknak a profitorientált cégeknek, amelyek ezekből zanzásított, rövidített változatokat, játékfilmeket, netán képregényeket dobnak a piacra. A kiadók biztosra mennek, hiszen a diákok ezekre a kiadványokra áldoznak a zsebpénzükből. De vajon miért nem öröm manapság az olvasás a legtöbb iskolásnak?
Miért nem olvasnak a gyerekek?
Egyre több helyről hallani, hogy a gyerekek nem olvasnak, csak a számítógép világában érzik jól magukat. Ezt nagyban alátámasztja egy friss angol felmérés, melyből kiderül: ötből egy fiatal sosem kapott még ajándékba könyvet, de akad olyan is, aki még egyszer sem járt könyvesboltban vagy könyvtárban.
Olvasás a világhálón
A 2000 óta zajló PISA-vizsgálatsorozatban 2009-ben először – a nyomtatott tesztek mellett – választható elemként megjelent a digitális szövegértés mérése is. Az alkalmazott tesztek a számítógépes, internetes környezetben végzett információkeresést, szövegfeldolgozást, szövegértést vizsgálják. A feladatai hűen szimulálták az internetes környezetben előforduló webböngészéssel, kereséssel, e-mail-olvasással és -írással vagy éppen blogolvasással, fórumozással kapcsolatos élethelyzeteket.
Olvasási szokások változása
Megoszlanak a vélemények a könyvtárosok, olvasásszociológusok, tanárok, olvasással, irodalommal foglalkozók, az olvasást szeretők és szerettetni akarók körében. Egyesek a Gutenberg-galaxis végéről beszélnek (utoljára például az Amazon e-könyv-olvasója, a Kindle megjelenése kapcsán), mások arról, hogy az internet, a hálózatiság kiszorítja a könyveket, a papíralapú olvasást a régi, megszokott, jól bebetonozott helyéről.
Szövegfeldolgozás nyomtatott és digitális eszközökkel
A tanulmány célja annak bizonyítása, milyen különbség van a papíralapú és a digitalizált szövegfeldolgozás között. A gyakorlatban kipróbált, IKT nyújtotta szövegfeldolgozási lehetőségek azt bizonyítják, hogy a zárt, iskolai helyszínű tanulás tartalma is alapvetően megváltozott: a tanulási folyamat ugyanis a többféle perspektívából szerzett tudáselemek integrációjává vált.
Meghatározás
Napjaink 'forradalma' elsőként a hordozók forradalma: részint visszalépés, részint óriási ugrás előre. Mintha az emberiség újra felfedezné az egykori tekercsformát a képernyőről való olvasás által; ám a könyvek megőrzik a későbbi kódexek alakját is: az oldal- és fejezetszámozást, a bekezdésekre tagoltságot, a tördelés jellegzetességeit.