Fejlesztő gyakorlatok:
Linkek a témában:
A szövegértés fejlesztésének gyakorlati lépései
E programcsomag egyik alapvető célja gyakorlati segítséget nyújtani a tanároknak abban, hogy a tanulók szövegértési készségét minél magasabb szintre emelhessék és ezáltal elősegítsék a tanulók különböző tantárgyakban való előmenetelét. Nyilvánvaló, hogy a második esély programcsomag (MEP) többi elemével a szövegértés szoros összhangban áll.
A szövegértő olvasás
Az olvasási folyamat két fő részre osztható. Az első rész a dekódolás, vagyis a vizuális élmény alapján a betűsorok megfejtése, a betűknek a megfelelő beszédhangokkal történő megfeleltetése, a szó szegmentálása. A második részben történik a megértés, vagyis a lexikai egység morfológiai szerkezetének felismerése és a jelentés azonosítása
Az olvasás szintjei
Boncolgatjuk az olvasás hogyanját és mikéntjét. Mostani cikkünk az olvasás szintjeit, fokozatait mutatja be. Adamikné Jászó Anna az olvasásnak négy szintjét különíti el.
Gyakorlatok az anyanyelvi kommunikáció fejlesztéséhez
A szövegértés egyéni fejlesztéséhez fel kell tárnunk a megértési deficiteket, a megértési elakadás típusait és helyeit. Ezeket a területeket csak úgy tudjuk fejleszteni, ha a részképességek fejlesztésével foglalkozunk, ezeket pedig fokozatosan kapcsoljuk egymáshoz. A tanulmány olyan gyakorlatsorokat mutat be, amelyek ezeknek a részképességeknek a fejlesztésével foglalkoznak, és mindig egy-egy kiemelendő fejlesztési területet céloznak meg.
Így keresd meg a lényeget!
A megtanulandó leckét az elhagyható részletektől megszabadítani, majd az így kihámozott, és megértett lényeget meg is jegyezni - ez a diákok napról napra, tantárgyról tantárgyra ismétlődő feladata. Most arról lesz szó, hogyan lehet gyorsan és biztosan eljutni a lényegig.
SQ3R technika: így olvass jobban!
Az a fiatal, aki megérti, és pontosan vissza tudja adni egy elolvasott újságcikk szövegét, alapvetően más esélyekkel indul az életben, mint az, aki nem tud kitölteni egy csekket, mert nem érti azt a szót, hogy feladó, vagy címzett. Ez utóbbiak a funkcionális analfabéták.
Szedd szét a szöveget, aztán rakd össze újra!
Amerikában végeztek egy vizsgálatot annak kiderítésére, miként függ össze a matematikában elért osztályzat a tanulók szövegértésével. A már megoldott és le is osztályozott matematikai felmérőket újra kiosztották a diákoknak, és ezúttal azt a feladatot adták nekik, hogy magyarázzák el a kérdező biztosoknak, mi is volt pontosan a tennivaló az egyes feladatoknál. Kiderült, hogy ezer diák közül majdnem kétszáz azért rontotta el a dolgozatát, mert nem értették meg a feladatokkal, tehát nem a matematikával - vagy nem csak azzal - van gondjuk, hanem gyenge a szövegértésük.
Szövegértés mesés fejlesztése
Olvassátok el figyelmesen az alábbi mesét, majd párotokkal közösen játsszátok el a többieknek a történetet némajátékként! Ügyesek legyetek, mert a többiek feladata az, hogy kitalálják a mese címét!
Szövegértést fejlesztő gyakorlatok alsó tagozatosoknak
A bevezetőben a szerző az alsó tagozatos szövegértés-fejlesztés eredményeit és problémáit tekinti át a nemzetközi és a hazai vizsgálatok tükrében. Ezt követően összegzi az olvasás és a szövegértés fogalmának változásából adódó elméleti tanulságokat; majd röviden kitér az olvasási stratégiákkal kapcsolatos kutatások eredményeinek az ismertetésére.
Meghatározás
A szövegértés mint készség kulcsfontosságú a tanulók iskolai tanulmányainak eredményes elvégzéséhez, valamint a mindennapi életben való sikeres eligazodáshoz. A tanulás leküzdhetetlen akadályát képezik a szövegértésben mutatkozó hiányosságok, melyek felszámolása nélkül egyetlen tantárgy megtanulásában sem lehet eredményt elérni, így feltétlenül szükségesnek látszik, hogy a korábbinál nagyobb segítséget nyújtsunk a gyermekeknek a szövegértés fejlesztésében.