Linkek a témában:
Az olvasás miatt "izmosabb" lesz az agy
A gyermekek agyának olvasás közbeni működését vizsgáló tudósok meglehetősen váratlan jelenségbe ütköztek: a rossz olvasók terápiás jellegű fejlesztése az agy fehérállományának növekedését okozta. A növekedés pedig összefügg a szavak kimondása terén elért fejlődés szintjével.
Hatékony olvasás, dinamikus olvasás, szövegértés
Az olvasás sebességét főként az határozza meg, hogy milyen típusú és nehézségű szöveget olvasunk, milyen mennyiségben tartalmaz nehezen érthető, elvont témájú gondolatokat, és ismeretlen szavakat.
Hogyan meséljünk a gyerekeknek?
A népmesék erkölcsi nevelő hatása mélyen átjárja a személyiséget. A népmeséken keresztül ismeri meg saját gyökereit, kultúráját. Olyan értékeket közvetít a gyermek számára, amelyekből egész élete során építkezni tud, utat mutat, hogyan fedezze fel identitását, hogyan találja meg helyét az életben. Csak az a gyermek és fiatal tud felnőve, ma változatosan kommunikálni, aki beszédében alkalmazni tudja a népköltészetből, népmesékből megtanult szófordulatokat, jellegzetes mondatokat.
Miért csak az ember olvas?
A beszéd az ember evolúciójának olyan "terméke", amelyre agyunkat a természet már megszületésünk előtt felkészítette. Ugyanígy felruházta volna azokkal a mechanizmusokkal is, amelyekre támaszkodva akár formális oktatás nélkül is megtanulunk olvasni? A mai pszichológia és idegtudomány válasza az, hogy nem, illetve nem teljesen. Egy modern eszköztárral felvértezett kutatási irány azt keresi, hogy mi jellemzi a tipikusan fejlődő agyat, amely 6-7 éves korra előkészül arra, hogy olvasni fog. Egyre inkább láthatóvá válik, hogy az olvasó agy legalább kétféle átalakuláson megy át: egyes működései formálódnak, élesednek, mások viszont újonnan szerveződnek.
Olvasás trükkök
Ez az aloldal az olvasnivalónk kiválasztásával, megszerzésével és egyéb olvasással kapcsolatos trükkökkel foglalkozik.
Szülők kérdezik az olvasásról
A szülő a gyermek első társa, példaképe, mintája, vezetője az írott beszéd világának a felfedezésében. Tőle függ, hogy a gyermeke szeret-e majd olvasni. A felolvasás és a beszélgetés gazdagítja a gyermek tudását. A mesék, versek írói ennél is többet adnak: megosztják az olvasóval élményeiket, és élni tanítanak.
Meghatározás
Az olvasást megszerettetni csak jó, érdekes olvasnivalókkal lehet. Ahhoz, hogy valakivel megszerettessük az olvasást, tudnunk kell, hogy az illetőnek milyen az ízlése, mi érdekli, és milyen könyvek vannak jelenleg a piacon. Ne essünk abba a hibába, hogy mindenáron saját kedvenceinket akarjuk ráerőltetni a másikra, és ne féljünk attól se, ha gyerekünk eleinte valamilyen 'szennyet', 'ponyvát' olvas.