Linkek a témában:
Az olvasás hogyanja
Olvasni megtanulni nem triviális. De vajon mitől olyan speciális folyamat ez? Az olvasás speciális és komplex folyamat, egy dekódolási készség, amelynek segítségével képesek vagyunk a leírt szavakat átalakítani kiejtett szavakká.
Az olvasási készség fejlesztése
Mielõtt bármilyen olvasástanítási folyamat elemzésébe kezdenénk, mindenekelõtt szükség van az olvasás fizikai folyamatának definiálására. Azonban ez a meghatározás mindenképpen zavaros vizekre viheti csónakunkat, rögtön a határtudományok ingoványos területére keveredhetünk. Az olvasástanulás szorosan összefügg a nyelvelsajátítással, illetve az idegen nyelv tanulásával, és ezeknek a folyamatoknak az elemzése szorosan összefügg az ember fiziológiai tevékenységével.
Az olvasástanítás nyomorúsága
Azok a gyerekek, akik öt-hat éves korban nagy izgalommal készülnek az írás és az olvasás meghódítására, azok nagyjából harmadik osztályra eljutnak oda, hogy nem szeretnek olvasni, és mire elhagyják az általános iskolát, nem olvasnak, és gond van az olvasási, szövegértési képességeikkel is.
A sikeres írás-olvasás tanulás feltételei
Az óvodás gyermek készségei, képességei 6-7 éves korra érnek meg arra, hogy ősztől az iskolában sikeresen megtanulják az írás-olvasás tudományát. Ehhez igen összetett pszichikus működésre van szükség – lássuk, mely funkciók ezek!
Az olvasástanítás fiziológiai alapjai és feltételei
A XX. század eleje is fordulópontnak számít, mivel fellendülnek az olvasáspedagógiai kutatások, megjelenik a globális módszer. A középkor elején még hangosan olvastak, kezdetben silabizáló módszert használtak.
A beszédmegértés, mint az olvasástanulás egyik sarkalatos pontja
Az olvasás, írás, helyesírás elsajátításának egyik alapvető feltétele az ép beszéd, tehát a megfelelő szintű beszéd és beszédmegértés. Ahogy a gyermek növekszik, szoros kapcsolatban fejlődik a beszéd, a szavak hibátlan kiejtésének képessége, és a mások által kiejtett szavak, mondatok megértésének képessége. A kettő együttműködése eredményezi a beszéd és a beszédmegértés fejlődését és életkornak megfelelő működését.
Az olvasásfejlesztés tantárgyközi feladat
Induljunk ki a működő programból. Kezdeményezésedre, az Országos Széchenyi Könyvtár és a Magyar Olvasástársaság közreműködésével átfogó kísérlet indult az olvasáskultúra színvonalának emelésére. A kísérletet a Soros Alapítvány támogatja.
Olvasáspszichológia és olvasástanítás
Az olvasáspszichológia az olvasástanítás alapjaihoz tartozó diszciplína, a beszédpercepciós kutatásokkal érintkező, pszicholingvisztikai terület.
Az olvasástanítás és a szövegértés-fejlesztés trendjei külföldön
Kinek a dolga az élethosszig tartó tanulást lehetővé tevő írás, olvasás, kritikus gondolkodás tanítása és fejlesztése? Evidensnek tűnik a válasz: ebben a feladatban az író, olvasó, kommunikáló egyén életkorától függően változó szerepet játszik a család, az iskola, a munkahely, a közösség.
Meghatározás
Az olvasástanítás tétje nem csupán az, hogy év végére megtanul-e a kis elsős jól olvasni, vagy sem. Ennél is fontosabb azonban az az érzés, amely a gyermek és az olvasás között kialakul. Az olvasás sikerélményének megélése feltétele a későbbi jó tanulmányi eredményeknek. Az olvasás megkedveltetése a későbbi évek feladata, első osztályban a biztos alapok lerakása a cél.